مراکز دیتای ماژولار

در دنیای امروزه ساخت و بهره برداری از دیتاسنترها برای سازمان ها و شرکت ها به عنوان یک امر ضروری درآمده است اما به دو دلیل عمده اکثر سازمان ها و شرکتها از ساخت دیتاسنترهای استاندارد متناسب با مقیاس شرکت خود طفره می روند.

نخستین عامل، فضای مورد نیاز جهت پیاده سازی و اجرای سازه یک دیتاسنتر استاندارد برای اکثر شرکت ها معزل بسیار بزرگ و گاهی حل نشدنی است. در بررسی های به عمل آمده دیده شده که بسیاری از این شرکت ها به واسطه نبود فضای کافی و استاندارد اقدام به اختصاص فضاهای نامناسب به دیتاسنترها نموده اند که بعد از مدتی این انتخاب نادرست موجب بروز مشکلات عدیده ای برای آن ها شده است. آب گرفتگی ، افزایش رطوبت ، آتش سوزی، لرزه های شدید و گاهی همه این معزلات به یکباره مرکز داده و تجهیزات گران قیمت آن را در معرض تهدید قرار داده اند.

دومین عامل، هزینه های نگهداری و راه اندازی اولیه نیز برای شرکت هایی که قصد افزایش سرویس های خود را به صورت پلکانی داشته اند معزل دیگری ایجاد نموده که باعث تجدید نظر در مقیاس ساخت و یا حتی تجهیز دیتاسنتر شده است. هزینه های سیستم های خنک کننده، برق اضطراری، سیستم های آتش نشانی، کنترل و مدیریت و ... به عنوان هزینه ی اولیه یک دیتاسنتر می تواند با توجه به مقیاس استفاده یک شرکت از فضای ایجاد شده محل نگرانی و یا تجدید ارزیابی شوند. در مواردی شرکت ها از ساخت مراکز داده برای پیش بینی های 5 تا 10 ساله خود طفره رفته و عملاً هزینه های جابجایی یا ساخت مراکز داده جدید را در آینده متحمل سازمان نموده اند.

 

مراکز فرماندهی و کنترل سیار C4I

مرکز عملیات سیار، یک راهکار قابل حمل جهت پیاده‌سازی سامانه فرماندهی و کنترل و مدیریت بحران است. این نوع مرکز، می تواند برای پاسخ به نیازهایی مانند کمبود فضای فیزیکی، محدودیت ها و هزینه های بالای ساخت مرکز داده  ثابت، سرعت عمل در راه اندازی، سهولت در جابه جایی در کمترین زمان ممکن و بسیاری نیازهای دیگر مورد استفاده قرار گیرد. هدف اصلی از ایجاد مرکز عملیات سیار، امکان جابه جایی و ساخت و راه‌اندازی سریع آن است. این روش جایگزینی برای مرکز عملیات ثابت است ودر هر مکانی که نیاز به پیاده‌سازی  یک مرکز عملیات قابل حمل باشد، برپا می گردد.

lines
lines